SEO – Søkemotoroptimalisering. 5 tips til innhold!

Reklame- og mediebyrå i Gudbrandsdalen

Søkemotoroptimalisering omtales ofte som SEO. SEO er en engelsk forkortelse som står for Search Engine Optimization.

SEO er optimalisering av en nettside for å øke organisk synlighet i søkemotorer. Organisk synlighet vil si at du er synlig uten å betale søkemotoren for plasseringen.

For å oppnå gode resultatet er det flere ting som skal på plass.

Det er ikke en knapp som skal aktiveres, eller en enkel kodesnutt som skal inn på nettsiden. Det er avhengig av bl.a. innholdsoppsett, lastetid, oversiktlighet og brukskvalitet. Søkemotoroptimalisering er arbeid som tar tid, men som til gjengjeld har lang levetid og vil for mange bedrifter være kostnadseffektivt på sikt.

Synlighet i Google.

Hvor tror du bedriften din hadde vært i dag om du dukket opp som ett av de fem første resultatene i Google? Det er mange faktorer som spiller inn, men en god rangering vil lede til flere besøkende og flere henvendelser. Det å være synlig i Google, Bing og andre relevante aktører er lønnsomt og blir mer relevant for hver dag.

Når din nettside byr på bedre innhold enn konkurrentene og de andre faktorene er like bra eller bedre, vil din nettside komme over deres i søkeresultatene. Når Google sine algoritmer indekserer nettsiden, og de finner den både sikker, rask og nyttig – vil de “belønne” nettsiden ved å gi en bedre plassering. Dette er ikke noe Google gjør for å være greie – men fordi de ønsker at deres brukere skal finne nyttig informasjon kjapt og effektivt.

Det er til syvende og sist en vinn-vinn situasjon for både deg og søkemotoren.

Hvordan søkemotoroptimalisere nettsiden?

Det viktigste for å rangere godt er gjennomgående brukskvalitet. Oppsett, navigasjon, lastetid og innhold spiller en stor rolle.

  • Kjenne målgruppen
    Det er viktig å kartlegge hvem du skal snakke til og hva denne målgruppen bryr seg om.
  • Søkeord
    For å starte med optimaliseringen må vi vite hvilke søkeord som gjelder for ditt felt. Da må det gjøres en grundig søkeordsanalyse hvor vi finner de søkeordene vi ønsker å rangere godt på.
  • En teknisk god nettside
    Har du en gammel og utdatert nettside? Da kan det være lurt å bygge en ny. Start med blanke ark og bygg en ny som oppfyller dagens standard. Dette er i de fleste tilfeller mye lettere en å lappe på noe gammelt. Innholdet kan tas med videre – men bygges oppå et nytt, solid fundament.
  • Verdifullt innhold
    Skriv om det du kan og tjenestene du tilbyr. Da vil leseren finne svaret og lære av deg som ekspert. Dette er markedsføring og merkevarebygging på en ikke-selgende måte, men som i mange tilfeller vil føre til konverteringer likevel. Det er jo målet med arbeidet.

5 tips til søkemotoroptimalisert innhold.

Det er noen som ønsker å skrive innholdet sitt selv, både fordi de ønsker å holde seg oppdatert selv, eller fordi de ønsker å spare penger. Selv om godt innhold kun er en del av søkemotoroptimalisering, så er det helt klart en vesentlig del av det. Dette er også noe av det som tar mest tid – og her kan mindre bedrifter spare mye.

1. Blogging

Vi liker å skrive. Ved å skrive innhold vil du treffe flere mennesker enn bare ved å ha en oppdatert Om oss- og Tjenester-underside. Du vil da ha mer innhold på nettsiden din som gir en større bredde når folk søker. Ved å skrive gode artikler på nettsiden viser du at du er kyndig innen feltet og kan hjelpe de som lurer på noe.

Til gjengjeld sitter du igjen med en fornøyd leser som kanskje vil huske nettsiden eller til og med dele artikkelen med andre.

2. Kort og treffende URL

Backlinko gjorde en undersøkelse med over 1000 søk på Google. Her fant de ut at nettsidene med kort URL hadde en tendens til å rangere høyere i søkeresultatene enn nettsider med lang kanskje litt klønete URL. Det er vanskelig å dra konklusjoner fra dette, da de som har fokus på SEO kanskje allerede er flinke med linkstrukturen sin. Likevel er det interessant.

Det vil også være lurt å inkludere nøkkelordene du fokuserer på inn i URL. Dette er ordene du ønsker å rangere på. Et eksempel er at du skal skrive et innlegg på nettsiden din hvor tittelen er:

Slik rengjør du sofaen for kattehår.

Da er det gjerne noe som “sofa kattehår” folk søker, og derfor bør bli inkludert i URL.

En dårlig URL: https://mobelhjornet.no/bl928gg10/page458/?gh325/39938400592
En god URL: https://mobelhjornet.no/blogg/5-tips-fjerne-kattehar-sofa

3. Relaterte søkeord og fraser

Dette er et nyttig verktøy om du skal skrive treffende innhold.
La oss si at du er en reiseblogger, og nå som du ferierer hjemme ønsker du å lage et innlegg om attraksjoner i Trondheim.

Søk: attraksjoner Trondheim

På søk som har et visst volum dukker det opp et panel helt nederst på siden hvor du kan se relaterte søk som ligner på søket du akkurat gjorde.

Når du da skal skrive et innlegg som handler om ting å gjøre i Trondheim, vil du gjøre lurt i å inkludere disse på en naturlig måte. Dette vil gi en større sjanse for å bli relevant i flere søk under samme kategori.

4. Skriv lange artikler

Du har bedre sjanse for å inkludere flere søkeord og fraser om det er en viss lengde på det du skriver. Kvalitet over kvantitet, men du vil ha et bedre grunnlag om du klarer å skrive godt innhold som inneholder flere relevante ord.

Her kan målet eksempelvis være å ha flere ord en nettsiden som er på 1. plass i dag. Men ha i bakhodet at dette kun er en del av det. Det kan og er mest sannsynlig flere grunner til at nettsiden ligger på første plass.

En annen grunn til å prioritere lengre innlegg er økt lesetid på siden din. Google tenker i de fleste tilfeller at en nettside som har et gjennomsnitt på 2 minutter pr. besøk, er mer nyttig og innholdsrik enn den som har 15 sekunder i gjennomsnitt.

Mye av dette er selvforklarende, men jobben må likevel gjøres om din bedrift skal prioriteres over andre aktører.

5. Bruk bilder og video

Gode, beskrivende bilder som er relevant for teksten er noe som Google belønner for. Dette gir uttrykk for at du har en veldig demonstrerende og informativ tekst, som er laget for å hjelpe leseren.

Om du har mulighet til å lage en film, hvor du går gjennom hovedpunktene av tekster er dette også noe som vil gi et lite ekstra boost til innlegget. Både fordi det gir den samme effekten som med bildene men også at leseren ofte vil bruke mer tid inne på siden.

Når ser du resultater i søkemotorene?

Søkemotoroptimalisering er ingen quick-fix. Gjerne det stikk motsatte av en hurtigløsning.

I motsetning til betalt annonsering så tar det en god stund før du ser resultater. Google bruker normalt flere måneder før de er ferdige med å indeksere nettsiden og “gå god for” at dette er en nettside som er nyttig. På denne tiden er det naturligvis mange som gir opp – da de ikke ser resultater med en gang.

I noen bransjer kan det også ta mer tid og arbeid innen segmenter det er mye konkurranse. Men om investeringen viser seg å være lønnsom, kan den betales inn raskt med noen store oppdrag.

Har du en en nettside som ikke er optimalisert kan du eksempelvis kjøpe deg en god plassering for 15.000 i måneden. Den måneden du ikke vil kjøpe annonse, forsvinner plasseringen til en annen som ønsker å betale for det. Om du investerer 150.000 i søkemotoroptimalisering vil nettsiden forbli på sin plassering den måneden du ikke ønsker å betale for markedsføring i søkemotor.

Den dukker ikke opp øverst, da denne er forbeholdt annonsører, men den vil dukke opp blant de øverste resultatene. Det er ingen garantier med arbeid mot søkemotorer, da de endres årlig. Men siden vi begynte med arbeidet i våren 2019 har vi fremdeles svært gode resultater å vise til – fra arbeidet vi gjorde den gang.

Hva koster SEO?

Det finnes ingen fasit på hvor mye arbeid som skal til for å konkurrere på første siden i Google.

Derfor går det ikke an å finne ut en pris på stående fot. Grunnen til dette er at prisen er lavere om du er bilmekaniker på Kapp enn om du skal starte en nettbutikk som selger sportsutstyr. Bilmekanikeren på Kapp har mindre konkurrenter og et spesifikt geografisk nedslagsfelt. Sportsbutikken har mange store konkurrenter på nasjonalt nivå med et enormt budsjett innen markedsføring og utvikling.

Derfor må sistnevnte være enda mer kreativ i markedsføringen, og bruke større summer på samme resultat.

Har du lyst til å begynne med SEO?

Vi hjelper deg gjerne med søkemotoroptimalisering.

Vi jobber med små og mellomstore bedrifter og kan tilby flotte løsninger til faste og tilfredsstillende priser. Ta kontakt med oss i dag så tar vi en prat om ditt prosjekt.

Fredrik Sandbakken

Fredrik Sandbakken

Grafisk designer og innholdsprodusent.