Nettside pris – Hva koster en nettside? Ting å tenke på.

Reklame- og mediebyrå i Gudbrandsdalen

Prisen på en ny nettside vil variere ut i fra hvor mye arbeid som blir lagt ned i den.
Størrelsen, hvor mye forarbeid og antall involverte som må til for at den endelige nettsiden er oppe og går, er noen av tingene som avgjør prisen.

Skatteetaten sin nettside koster for eksempel mange ganger mer en hva nettsiden til entreprenørbedriften på Årnes gjør. Selv om dette kan virke åpenbart, så er grunnen for dette blant annet: høy eksponering, risiko for angrep eller annet innen kundenes personvern, innloggingssystemer, funksjonalitet og størrelse.

Du får en nettside i alle prisklasser i dag. Du kan få nettside alt fra gratis til flere hundre tusen. Så å svare eksakt på hva en nettside koster, er ganske vanskelig. Dette er et spørsmål som stilles til oss titt og ofte, og vi vil gjennom denne artikkelen prøve å gå i dybden på hva som gjør at nettsider koster hva de koster, og hva de bør inneholde.

Våre priser vil også variere fra prosjekt til prosjekt, da ingen er like. Men vi gir deg her en indikasjon på hvilke priser du kan forvente.

  • Onepage: 11.500 kr
    Vi har løsninger for alle budsjetter og denne passer til f.eks nyoppstartede bedrifter som ikke har all verden å bruke – men likevel forstår viktigheten med å begynne og bli synlig digitalt. Denne løsningen kan du lese mer om her.
  • Liten: 20.000 – 30.000 kr
    Hva er en liten nettside? Eksempel: En forside, om oss, galleri og kontakt oss. Mange bedrifter trenger ikke mer, og dette er en fin løsning for de som ønsker å vise fram referansearbeid og kontaktinformasjon.
  • Standard: 30.000 – 45.000 kr
    Strategi og wireframe, Som oftest 5-8 undersider, illustrasjon/fargearbeid, søkemotoroptimalisering, tekstproduksjon og GDPR.
  • Stor: 45.000 – 70.000 kr
    Større kartleggingsprosess (målgruppe, målsetting og strategi),10+ undersider,
    illustrasjon/fargearbeid, søkemotoroptimalisering, tekstproduksjon, GDPR og spesialfunksjoner.
  • Stor: 70.000 – 100.000+ kr
    Stor design og strategiprosess, skreddersydde løsninger bygget opp med kode og innlogging/brukere.

 

Vi jobber med små og mellomstore bedrifter og vår gjennomsnittskunde vil stort havne på “standard”. Dette er ypperlig for bedrifter som ønsker og bli synlige med en grunnleggende søkemotoroptimalisering som gir muligheten for en bedre eksponering i f.eks Google. Nå som søkemotoroptimalisering blir viktigere og viktigere har vi også flere kunder som benytter seg av våre driftspakker for å øke rangeringen i Google og markedsføring i sosiale medier. Dette ser vi gir økning i antall månedlig besøkende, uten betalte annonser.

 

Hvordan få et pristilbud fra webutvikler?

For at du skal kunne få en pris som treffer og inneholder lite rom for slingring, er det viktig at du gir god informasjon om hva du vil ha og hvem du er. Jo mer aktiv du som kunde kan være i oppstarten, jo enklere blir det å få tak i essensen utvikler skal jobbe med.

For det er viktig; at utvikler forstår hvem du er. Jobben til webutvikler er ikke bare å lage noe som ser fint ut, men det skal fremme bedriften og overbevise de som besøker om at de har kommet til rett sted.

Når du mottar pris på nettside vil det enten være i fastpris hvor utvikler tar betalt pr. underside – eller at tilbudet er definert i forventet tidsbruk på prosjektet.

Hos oss for eksempel ber vi gjerne om et møte. Omfanget her vil variere ut i fra hvor du selv er i prosessen, men om du vil kaste ball og utveksle idéer åpner det opp for en kreativ arbeidsprosess som gir god kommunikasjon og flyt veien videre.

Det er ikke alle prosjekter som trenger omfattende forprosesser. Dette kan være fordi dere vet godt hvem dere er og hvem dere skal nå ut til, eller det er fordi dere har et begrenset budsjett og vil ha opp en enklere løsning for å komme i gang.

 

Sidens størrelse

Størrelsen på nettsiden er noe av det som er med å avgjør prisen. Er det en enkel nettside med 4-5 undersider er dette en annen pris sammenlignet med en nettside som har 20 undersider. Men man skal ikke se seg blind på antall undersider, da dette ikke alltid er et nøyaktig prissystem. Om det er en underside som skal vise frem tidligere arbeid, og gjerne imponere litt så er dette mer jobb enn en “om oss” side. Men ja, som en tommelfingerregel er ofte antall undersider en grei indikasjon på hva prisen vil bli.

Design og tilpasning

Designprosessen er grunnmuren til nettsiden, og prisen vil variere ut i fra hvor grundig og lang denne er. Her kartlegges hvem, hva, hvor og hvorfor. Det defineres hvordan ting skal se ut på desktop, mobil og nettbrett og hvordan informasjonen prioriteres. I tillegg lages det et kart/wireframe over hvordan nettsiden skal bygges opp – og hvor vi ønsker at de som er på nettsiden skal bruke den. Dette er en prosess som tar tid og omfanger vil variere ut i fra budsjettet til kunden.

Maler

Noen ganger bruker vi mal-systemer vi kan gå ut i fra, men i de aller fleste tilfeller må det til endringer i oppsett, farger og fonter etter bedriften det gjelder. Dette er gjerne i tilfeller hvor bedriften ikke har en grafisk profil, og som bare ønsker en fin, funksjonell og trygg nettside.

Skreddersydd design

De fleste bedrifter ønsker å framstå unike og som et bedre eller minst like godt valg enn konkurrentene sine. Med dette er det naturlig at nettsiden lages med skreddersydd innhold og design for den spesifikke bedriften. Dette kan være at det lages illustrasjoner og ikoner som står i stil med den grafiske profilen bedriften allerede har, eller bare frittstående illustrasjoner som forklarer noe på en enklere måte enn en ren tekst eller et foto.

Illustrasjon og design tar tid. For i tillegg til at det skal se bra ut, skal det ha en verdi som gir de som ser designet noe. Dette er enten i at de forstår bedre hvem dere er, som en statement – eller at det skal forklare eller forenkle noe spesifikt. Godt design skal gi en bedre brukeropplevelse for de besøkende. Dette er noe som bør være med i betraktningene når du kjøper en ny nettside eller oppussing av den eksisterende.

Tekst

Er du god til å skrive selv – så kan du spare litt her! Uavhengig av hvem som lager innholdet ditt er viktig at det er av høy kvalitet og enkelt å forstå.

For eksempel kan det være lurt å unngå for mye fagspråk, men heller gjøre seg forstått som en ekspert uten å måtte bruke vanskelige ord og faguttrykk. Det er i de aller fleste ikke fagfolk du snakket til, men de som har behov for en.

 

God tekst som er søkemotoroptimalisert

Her kan det begynne å bli litt tricky for de som ikke driver med det. Men godt innhold skal ikke bare være lett leselig og lett å like – men det skulle veldig gjerne vært optimalisert for Google også. Da gjelder det å ha innsikt i hva folk søker etter for å finne nettsider som din.

Om du er rørlegger på Ørsta, så bør teksten på nettsiden inneholde en del ord og fraser rundt din geografiske plassering og service.

 

Blogg som markedsføring

Blogg på nettsiden er i vinden, og veldig effektivt! Med gode søkemotoroptimaliserte innlegg vil du få en høyere plassering i Google. Her må det gjøres en søkeordsanalyse, og finne ut på hva folk lurer på. Finner du ut at mange søker “reparere lekkende kran”? Ja, da bør du få laget et innlegg som heter “Hvordan reparere lekkende kran selv”. Når folk leser det, finner de kanskje ut at det ikke er så enkelt likevel. Men se her! De som har skrevet innlegget her kan hjelpe meg med min lekkende kran!

Markedsføring via blogging er noe som gir en verdi til de som leser det. De som leser vil få tillit til din merkevare og anser dere som eksperter innen feltet de søker et problem, eller at de bare har lært noe om noe de lurte på.

Dette kan som oftest byrået du bruker hjelpe deg med, med noen som skriver innlegg for deg. Eller så kan du lære deg hvordan du gjør det selv.

Funksjoner på nettsiden

Spesialtilpassede funksjoner er noe som gjør nettsiden din unik! Dette kommer i alle former og prisklasser. En spesialtilpasset funksjon kan for eksempel være som vår Priskalkulator. Dette er funksjoner som ikke er malbasert, men som må lages av webutvikler med for eksempel HTML, CSS og Javascript. Det er til gjengjeld noe som gir de besøkende noe. For eksempel så vil vår priskalkulator hjelpe folk til å få en indikasjon på hva ting koster, uten at de trenger å ta kontakt med oss.

Andre eksempler på funksjoner kan være bankens lånekalkulator, visuelle spesialeffekter eller et virtuelt showroom hvor du kan plassere logoen på klær og bestille. Mulighetene er uendelige.

 

Løsninger fra tredjepartsleverandører

Når en nettside blir til så hender det at man ønsker å implementere løsninger fra tredjepartsleverandører som Shopify, regnskapssystemer eller Hotjar. Dette er løsninger som ikke er fra webutvikler men fra andre bedrifter. Da skal deres systemer kobles/integreres inn på nettsiden din. Dette kan være kostnader som er løpende hvor du for eksempel betaler ut i fra hvor mange som besøker nettsiden, en fast engangssum eller et årlig abonnement.

Det er lurt å kjøpe gode løsninger, i stedet for å finne gratis løsninger som kanskje er dårlige og som kan gjøre din nettside mindre sikker fordi den har smutthull i kodene.

Vi har tidligere hatt dårlige erfaringer med plugins som ikke er trygge. Det endte opp med at noen fant et smutthull i koden og kom seg inn på nettsiden. Vi hadde heldigvis backup og fikk fikset det innen 10 minutter – så ingen skade skjedd. Man lærer mens man lever.

 

Bilder

Bilder på nettsiden – det må til! Et godt bilde av produktet, er et bedre utgangspunkt til salg en et dårlig bilde. Bilder hjelper oss til å forstå hvem og hva. Er du en god fotograf selv? Da kan du spare litt penger her. Om du ikke er det – kan bilder kjøpes på nett eller enda bedre bestille en fotograf et par timer til å ta noen skikkelige bilder!

Bilder fra nettet

Det finnes flere nettsider hvor du kan finne flotte bilder til nettsiden din. Om du ofte trenger bilder, finnes det også nettsider som tilbyr x antall bilder i måneden mot en månedlig fast sum. Vi anbefaler at du velger bilder med omhu! På mange nettsider er det ofte innlysende at bildene som blir brukt ikke er tatt i regi av bedriften. Med slike generiske bilder, kan det ofte virke inn negativt og i verste fall litt useriøst.

Nettsidene blir så veldig mye bedre når det er en harmoni mellom bilder og design!

 

Antall revisjoner

Ofte når jobber vi med kunder som for eksempel er nyoppstartet så blir veien til litt som en går. Dette kan noen ganger føre til at det blir en del endringer underveis etter at arbeidet er godt i gang. Dette gir i mange tilfeller ekstraarbeid for webdesigneren og vil føre til ekstrakostnader en det som først var framstilt.

 

Lage nettside selv?

Det går fint an å lage nettside selv! Det finnes flere løsninger i dag som gir deg muligheten til å opprette en webside som du kan designe og sette opp på egenhånd. Har du en bedrift og har tid til overs for å lage en nettside på selv og har ganske god kunnskap, kan dette være mange penger spart. Det kan være greit å ha en grunnleggende teknisk forståelse, en ting kan være å lage den – men den skal også vedlikeholdes og oppdateres.

Selv om det finnes mange løsninger i dag, som koster bare noen hundrelapper – er det utfordringer. Ofte blir man ikke fornøyd med synligheten i søkemotor, tilpasningen til mobil og nettbrett og generelt litt klønete tekniske løsninger som gir en sånn passe brukervennlighet.

Om du skal lage en nettside selv, anbefaler vi at du gjør det i Squarespace. Her er det mange ferdige maler, med drag-n-drop moduler og enkel redigering av tekst. Har du tålmodighet, leser deg opp og ser på tutorials på Youtube – er det absolutt en mulighet å sette opp nettsiden sin selv. Alt kan læres!

 

Den nye nettsiden er på plass. Hva nå?

Da arbeidet med å lage nettsiden er ferdig, fortjener dere alle en klapp på skuldra! Men en nettside er bare ny enn så lenge. Det er viktig å jobbe videre med nettsiden ved og holde den oppdatert for å forebygge angrep og at alt fungerer slik det skal.

Dette kan følges opp på jevnlig basis ved å lage en månedlig avtale med byrået ditt, eller så kan du gjøre det selv. Om du planlegger å gjøre det selv for å holde faste kostnader nede, er det greit å få en innføring i hvordan du gjør det. Om noe går galt under oppdateringer eller andre installasjoner kan det i noen tilfeller gjøre så bedriften mister verdifull informasjon.

Om du velger å bruke noen til å ta hånd om nettsiden din med oppdateringer og webhotell vil dette koste et sted mellom 5.000 – 7.000 pr. år. Noen unntak finnes ut ifra hva de forskjellige aktørene tilbyr i avtalen – men er ofte ganske likt priset.

 

Hva skal nettsiden gjøre for deg?

Det som er minst like viktig å tenke på er hva nettsiden skal gjøre for bedriften. Vil du bare ha en nettside for å vise fram arbeidet du har gjort og for at kundene skal finne kontaktinformasjon? Eller har dere en strategi med å øke salget direkte med/fra nettsiden? Uansett hva som er grunnen til at dere vil forbedre deres digitale tilværelse er det lurt å reflektere om hvorfor, og hva deres forventninger til deres løsning er.

Om dere vil bli godt synlige i Google, og opplever mye konkurranse fra andre aktører er det ikke de billigste alternativene som gjelder. Om dere er en lokal bedrift, som allerede er godt kjent via jungeltelegrafen og bare vil ha en nettside – er det kanskje ikke løsningen for 70.000 dere trenger.

 

Ta en prat med oss!

Vi håper at dette innlegget gjorde deg litt klokere når det kommer til det å lage en nettside, og ikke minst på hvilke kostnader som kan bli tatt høyde for. Vi vil gjerne snakke med deg om ny nettside, eller en gammel en som skulle vært på service!

Om du har lyst til og finne ut prisen for akkurat ditt prosjekt kan du sjekke ut vår priskalkulator her. Det er helt uforpliktende, og vi tar ikke kontakt med deg med mindre du samtykker.

Fredrik Sandbakken

Fredrik Sandbakken

Grafisk designer og innholdsprodusent.