Nettside pris – Hva koster en nettside? Ting å tenke på

Erfaren leverandør av nettsider og logodesign

Prisen på en ny nettside vil variere ut i fra hvor mye arbeid som blir lagt ned i den.
Størrelse, forarbeid og antall involverte som må til for at den endelige nettsiden er oppe og går, er noen av tingene som avgjør prisen.

Skatteetaten sin nettside koster naturligvis mange ganger mer enn hva nettsiden til en entreprenørbedrift på Årnes koster. Selv om dette kan virke åpenbart, så er grunnen for dette blant annet: eksponering, sikring mot angrep og lekkelse av personopplysninger, innloggingssystemer, funksjonalitet og størrelse.

Jo flere skreddersydde funksjoner, jo dyrere blir arbeidet.

Du får en nettside i alle prisklasser i dag. Du finner selskaper som leverer mal-systemene sine tilnærmet gratis, og mer kompliserte websider løper fort opp i flere hundre tusen kroner. Timesprisen i tilnærmet alle private bransjer trykker seg gjerne opp mot 1.000 kr timen, og fulltidsarbeid i en uke passerer raskt 30.000 kroner.

Et eksakt svar er vanskelig. Som digitalt webbyrå får vi dette spørsmålet titt og ofte, og vi ønsker i denne artikkelen å gå i dybden på hva som gjør at nettsider koster det de koster, og hva en bør kunne forvente innen disse rammene.

Våre priser vil også variere fra prosjekt til prosjekt. Men her gir vi deg en indikasjon på hvilke priser du kan forvente.

  • Onepage: 12.500 kr
    Vår landingsside er utviklet med samme publiseringssystem som våre større løsninger. Dette gir deg som kunde en stor fleksibilitet og flotte muligheter for videreutvikling. Nettsiden vil bestå av èn side med alt av informasjon flott plassert i seksjoner nedover siden. Du har mulighet til å vise bilder fra prosjekter, skrive informasjon om bedriften og tjenestene dere tilbyr, samt. kontaktinformasjon. En løsning som passer fint til nyoppstartede og enkeltpersonforetak som vil få en fot innenfor døren.
  • Liten: 20.000 – 30.000 kr
    Hva er en liten nettside? Her kan det være snakk om en enkel forside med undersider: om oss, tjenester, galleri og kontakt oss. For mange lokale bedrifter er dette en helt enkel og fin løsning for å vise frem referansearbeid og kontaktinformasjon.
  • Standard: 30.000 – 50.000 kr
    I denne prisvariasjonen får du en nettside som passer de aller fleste bedrifter og deres behov. Design av nettside i forkant av utvikling, opp mot 10-15 undersider, søkemotoroptimalisering, hjelp med tekster og vanlig funksjonalitet som bildegalleri og kontaktskjema.
  • Stor: 50.000 – 100.000 kr
    En større kartleggingsprosess i forkant, nyhets/innleggsarkiv, enda mer fokus på søkemotoroptimalisering. For denne prisen kan også en enkel nettbutikk integreres sømløst med resten av nettsiden.
  • Satsing: 100.000+ kr
    Enda flere muligheter. Skreddersydde funksjoner bygget opp med kode og innlogging/brukere. Kan faktisk komme opp i denne prisen for relativt enkle nettsteder med komplekse designprosesser i forkant.

Vi jobber med små og mellomstore bedrifter, og erfaringsvis vil vår gjennomsnittskunde velge enten liten eller standard. Sistnevnte er et flott alternativ for bedrifter som ønsker å konkurrere mot de etablerte aktørene i søkemotorer. Man trenger en del innhold for å kunne henge med i kampen om de øverste plasseringene, og vi har svært gode resultater å vise til i dette segmentet. Ta gjerne kontakt med oss for eksempler på dette.

Synlighet på nett blir viktigere og viktigere. Derfor har vi flere kunder som benytter seg av våre driftspakker for å øke rangeringen i Google og markedsføring i sosiale medier.

Dette ser vi gir en kraftig økning i antall månedlige besøk i lang tid fremover, helt uten bruk av betalte annonser.

Hvordan få et pristilbud fra webutvikler?

For at du skal kunne få en pris som treffer og inneholder lite rom for slingring, er det viktig at du gir god informasjon om hvem du er og hva du forventer av byrået. Skriv akkurat det du er på utkikk etter, og gjerne inngående informasjon om hva du ønsker nettsiden skal gjøre for deg i fremtiden. For de fleste er det ikke mye arbeid som skal til før nettsiden blir din viktigste salgskanal.

Det er viktig at utvikler forstår hvem du er. Jobben til webutvikler er ikke bare å lage noe som ser fint ut, men også å fremme bedriften og overbevise de som besøker om at de har kommet til rett sted. Et godt førsteinntrykk kan gjerne lede til et salg.

Når du mottar pris på nettside vil det enten være i fastpris  eller at tilbudet er definert i forventet tidsbruk på prosjektet.

Hos oss ber vi gjerne om et møte. Omfanget vil variere ut i fra hvor du selv er i prosessen, og hva du har råd til å bruke tid på, men om du ønsker å kaste ball og utveksle idéer åpner det opp for en kreativ arbeidsprosess som gir god kommunikasjon og flyt på veien videre.

Ikke alle prosjekter trenger omfattende forprosesser. Dette kan være på grunn av at dere vet godt hvem dere er og hvem som skal nås, eller fordi dere har et begrenset budsjett og ønsker å sette opp en enkel løsning for å komme i gang.

Størrelse og omfang

Omfanget er noe av det som er med å avgjøre pris. Er det en enkel nettside med 4-5 undersider er det selvsagt snakk om en annen pris sammenlignet med en nettside som har 25 undersider. Men man skal ikke se seg blind på antall undersider, da dette ikke alltid er et nøyaktig prissystem. Om det er en underside som skal presentere tidligere arbeid, og gjerne imponere litt, så er dette mer jobb enn en om oss-side med et bilde og noe tekst. Men som tommelfingerregel er ofte antall undersider, uten noe særlig designarbeid, en grei indikasjon på hva prisen blir.

Design og tilpasning

Designprosessen er grunnarbeidet til nettsiden, og prisen vil variere ut i fra grundighet og lengde. Her avtales det noen klare rammer og prosessen kartlegges videre. Det defineres hvordan ting skal se ut på desktop, mobil og nettbrett og hvordan informasjonen prioriteres. I tillegg lages det et kart/wireframe over hvordan nettsiden skal bygges opp – og hvor vi ønsker at de som er på nettsiden skal bruke den. Dette er en prosess som tar tid og omfanget vil variere ut i fra budsjettet til kunden.

Maler

Noen ganger bruker vi selvlagde mal-systemer vi kan gå ut i fra, men i de aller fleste tilfeller må det til endringer i både oppsett, farger og fonter etter behov. Dette er gjerne i tilfeller hvor bedriften ikke har en grafisk profil, og som bare ønsker en fin, funksjonell og trygg nettside.

Skreddersydd design

De fleste bedrifter ønsker å fremstå unike og som et bedre eller minst like godt valg som konkurrentene sine. Med dette som utgangspunkt er det naturlig at nettsiden lages med skreddersydd innhold og design for den spesifikke bedriften. Dette kan være at det lages illustrasjoner og ikoner som står i stil med den grafiske profilen bedriften allerede har, eller bare frittstående illustrasjoner som forklarer noe på en enklere måte enn en ren tekst eller et foto.

Illustrasjon og design tar tid. For i tillegg til at det skal se bra ut, skal det ha en verdi som gir de som ser designet noe. Dette er enten i at de forstår bedre hvem dere er, som en statement – eller at det skal forklare eller forenkle noe spesifikt. Godt design skal gi en bedre brukeropplevelse for besøkende. Dette er noe som bør være med i betraktningene når du kjøper en ny nettside eller pusser opp en eksisterende løsning.

Tekst

Er du god til å skrive selv – så kan du spare noe på å utforme tekstene selv! Uavhengig av hvem som lager innholdet ditt er det viktig at det er av høy kvalitet og enkelt å forstå.

For eksempel kan det være lurt å unngå mye fagspråk, men heller gjøre seg forstått som en ekspert uten å måtte bruke vanskelige ord og faguttrykk. Det er i de aller fleste tilfeller ikke fagfolk du snakker til, men de som har behov for en. Er faguttrykk en nødvendighet, kan du forklare hva som menes med en setning eller to.

God tekst som er søkemotoroptimalisert

Her kan det begynne å bli litt vanskelig for de som ikke driver med dette til daglig. Men godt innhold skal ikke bare være lettleselig og lett å like – men gjerne optimalisert for søkemotorer også. Da gjelder det å ha innsikt i hvordan disse tekstene bør settes opp, hva folk søker etter for å finne nettsider som din, og andre tips og triks vi gjør med slike tekster.

Eksempel: Om du er rørlegger på Ørsta, så bør teksten på nettsiden inneholde en del ord og fraser rundt din geografiske plassering og service.

Blogg som markedsføring

Blogg på nettsiden er i vinden, og ikke uten grunn – det er svært effektivt om det gjøres rett. Med gode søkemotoroptimaliserte innlegg vil du få en høyere plassering i Google. Her må det gjøres en søkeordsanalyse, og finne ut hva det er folk lurer på. Finner du ut at mange søker “reparere lekkende kran”? Ja, da bør du gripe denne muligheten. Når folk leser innlegget ditt, så finner de kanskje ut at det ikke er så enkelt likevel. Men oi, se her! De som har skrevet innlegget kan hjelpe meg med kranen!

Markedsføring via blogging er noe som gir en verdi til de som leser det. Leserne vil få tillit til din merkevare og anser dere som eksperter innen feltet. I verste fall har leseren lært noe som de ikke visste fra før.

Dette kan som oftest byrået du bruker hjelpe deg med. Som webbyrå tilbyr vi både pakker med x antall innlegg til løpende driftsavtaler. Har du tid til overs kan du også sette deg inn i temaet og gjøre jobben selv.

Funksjoner på nettsiden

Spesialtilpassede funksjoner kan gjøre nettsiden din til noe helt unikt. Men slik funksjonalitet koster – avhengig av kompleksitet og tidsbruk. Et eksempel på et slikt spesialtilpasset verktøy er vår Priskalkulator som du finner under Priser. Dette er funksjoner som ikke er malbasert eller utviklet av en tredjepart, men som heller er laget av en webutvikler ved hjelp av kodespråk. Dette kan være alt fra helt enkle verktøy som på siden vår, til innlogging, avansert filtrering, forum-funksjonalitet o.l.

Det er til gjengjeld noe som gir de besøkende enda mer å bruke tiden på når de først er på nettsiden. For eksempel så vil vår priskalkulator hjelpe folk til å få en indikasjon på hva ting koster, uten at de trenger å ta kontakt med oss.

Andre eksempler på funksjoner kan være bankens lånekalkulator, visuelle spesialeffekter eller et virtuelt showroom hvor du kan plassere logoen på klær og deretter legge inn en ordre på designet. Mulighetene er uendelige.

Løsninger fra tredjepartsleverandører

Når en nettside blir til så hender det at man ønsker å implementere løsninger fra tredjepartsleverandører som Shopify, regnskapssystemer eller databaser på andre nettsteder. Dette er løsninger som ikke er fra webutvikler men fra andre bedrifter. Da skal deres systemer kobles/integreres inn på nettsiden din. Dette kan være kostnader som er løpende hvor du for eksempel betaler ut i fra hvor mange som besøker nettsiden, en fast engangssum eller et årlig abonnement.

Det er lurt å investere i gode løsninger, i stedet for å finne gratis løsninger som krever masse tilpassing og vedlikehold. I verste fall vil den gjøre din nettside mindre sikker fordi den har smutthull i kodene.

Vi har tidligere hatt dårlige erfaringer med utvidelser som i utgangspunktet ser helt ufarlige ut og har mange gode kundetilbakmeldinger. Vi bruker aldri relativt nye utvidelser på nettsider som inneholder fortrolige opplysninger eller kundeinformasjon, men det er viktig å være påpasselig uansett. Selv med gode backup-rutiner er det viktig å velge utvidelser med gode vedlikeholdsrutiner. I vårt uheldige tilfelle hadde vi heldigvis backup og rask respons, så ingen skade skjedd og nettsiden var oppe igjen med utvidelsen deaktivert på en halvtime.

Bilder

Bilder på nettsiden – det må til! Flotte bilder av produkt og tjenester er et flott utgangspunkt. Er du en god fotograf selv? Da kan du spare litt penger her. Om du ikke er det – kan bilder kjøpes på nett eller enda bedre bestille en fotograf som i løpet av et par timer vil ta noen skikkelige bilder som kan brukes på nettsiden, sosiale medier og generell markedsføring.

Bilder fra nettet

Det finnes flere nettsider hvor du kan finne flotte bilder til nettsiden din. Om du ofte trenger bilder, finnes det også nettsider som tilbyr x antall bilder i måneden mot en månedlig fast sum. Vi anbefaler at du velger bilder med omhu! På mange nettsider er det ofte innlysende at bildene som blir brukt ikke er tatt i regi av bedriften. Med slike generiske bilder, kan det ofte virke inn negativt og i verste fall litt useriøst.

Nettsidene blir så veldig mye bedre når det er en harmoni mellom bilder og design!

Antall revisjoner

Når vi jobber med kunder, og gjerne nyoppstartede bedrifter, så blir stien til når vi tar de første skrittene sammen. Dette kan noen ganger føre til at det blir en del endringer underveis etter at arbeidet er godt i gang. Dette gir i mange tilfeller ekstraarbeid for webdesigneren og vil føre til ekstrakostnader en det som først var framstilt.

Lage nettside selv?

Du kan fint lage nettsiden selv! Det finnes flere løsninger i dag som gir deg muligheten til å opprette flotte websider som du kan designe og sette opp helt på egenhånd. Har du en bedrift og har tid til overs, så kan det være mye å spare. I hvert fall kortsiktig. Vi anbefaler at du setter deg inn i grunnleggende webdesign, universal utforming og søkemotoroptimalisering. Velg et nettsted som du kan videreutvikle ved en senere anledning om dette blir aktuelt.

Det kan være greit å ha en grunnleggende teknisk forståelse, det er en ting å lage den – men den skal også vedlikeholdes og oppdateres.

Selv om det finnes mange løsninger i dag, som koster bare noen hundrelapper – er det utfordringer. Ofte blir man ikke fornøyd med synligheten i søkemotor, tilpasningen til mobil og nettbrett og generelt litt klønete tekniske løsninger som gir sånn passe brukskvalitet.

Om du skal lage en nettside selv, anbefaler vi at du undersøker alternativene du har. Webflow, Squarespace, Wix er noen av de mest populære. Her er som regel mange ferdige maler, med drag-n-drop moduler og enkel redigering av tekst. Har du tålmodighet, leser deg opp og ser på tutorials på Youtube – er det absolutt en mulighet å sette opp nettsiden sin selv. Alt kan læres!

Ønsker du å lage en nettside som kan videreutvikles av et byrå i etterkant, bruker vi og de fleste av våre konkurrenter WordPress.

Den nye nettsiden er på plass. Hva nå?

Da arbeidet med å lage nettsiden er ferdig, fortjener dere alle en klapp på skuldra! Men en nettside er ny bare så lenge. Det er viktig å jobbe videre med nettsiden ved å holde den oppdatert for å forebygge angrep og at alt fungerer som det skal.

Dette kan følges opp på jevnlig basis ved å lage en månedlig avtale med byrået ditt, eller så kan du gjøre det selv. Om du planlegger å gjøre det selv for å holde faste kostnader nede, er det greit å få en innføring i hvordan du gjør det. Om noe går galt under oppdateringer eller andre installasjoner kan det i noen tilfeller gjøre så bedriften mister verdifull informasjon.

Du har også et ansvar for å overholde gjeldende personvernregler og GDPR om du samler inn brukeropplysninger. Alt fra IP-adresser til navn og telefonnummer blir regnet som personopplysninger.

Om du velger å bruke noen til å ta hånd om nettsiden din med oppdateringer og webhotell vil dette normalt koste et sted mellom 5.000 – 12.000 eks. mva. pr år. Noen unntak finnes ut ifra hva de forskjellige aktørene tilbyr i avtalen – men er ofte ganske likt priset.

Om du synes det høres høyt ut; se for deg et webbyrå som har ansvar for å drifte og vedlikeholde 100 nettsider. Nettsidene skal oppdateres ukentlig og tas backup minimum månedlig. For å drifte disse har ikke et webbyrå råd til å ansette en person i 100% stilling om årsprisen er 5.000,- per webside,-

En ansatt i en bedrift koster gjerne min. 50.000,- per måned om man inkluderer arbeidsavgift, forsikringer, utstyr og andre nødvendigheter. 1.000,- per måned – 12.000,- per år – for å vedlikeholde og ivareta din potensielt viktigste salgskanal er en god pris.

Hva skal nettsiden gjøre for deg?

Det som er minst like viktig å tenke på er hva nettsiden skal gjøre for bedriften. Ønsker du en helt enkel nettside for å vise frem arbeidet du har gjort og for at kundene skal finne kontaktinformasjon? Eller har dere en strategi med å øke salget direkte med nettsiden? Uansett hva som er grunnen til at dere vil forbedre deres digitale tilværelse, er det lurt å reflektere om hvorfor, og deres forventninger til løsning.

Om dere vil bli godt synlige i Google, og opplever mye konkurranse fra andre aktører er det ikke de billigste alternativene som gjelder. Om dere er en lokal bedrift, som allerede er godt kjent via jungeltelegrafen og bare ønsker en enkel nettside – er det kanskje ikke nødvendig med en løsning til 75.000,- for øyeblikket.

Ta en prat med oss!

Vi håper at dette innlegget gjorde deg litt klokere når det kommer til prosessen rundt, og ikke minst på hvilke kostnader som kan bli tatt høyde for når man utvikler nettsider. Vi vil gjerne snakke med deg om ny nettside, eller en gammel løsning som skulle vært på service!

Om du har lyst til å finne en veiledende pris for akkurat ditt prosjekt kan du sjekke ut vår priskalkulator her.

Det er helt uforpliktende, og vi tar ikke kontakt med deg med mindre du sender inn en henvendelse.

Thomas Holten Enstad

Thomas Holten Enstad

Webutvikler og innholdsprodusent. Ta gjerne kontakt!