Hva koster en logo? Priser og informasjon.

Reklame- og mediebyrå i Gudbrandsdalen

Hvor mye må du egentlig betale om du skal ha en logo? Hva avgjør prisen på en logo? Prisen på logodesign varierer veldig, men det er likevel mye av den samme jobben som blir gjort når en logo blir til. I dette innlegget skal vi gi deg en pekepinn på hvordan jobben og prosessen utføres og hva prisen kan ende på.

Vi leser stadig vekk om store norske og internasjonale selskaper som bytter logo. Disse prosjektene ender gjerne på mange titalls millioner, og alt for en enkel logo. Hva er det egentlig som gjør disse logoene så dyre?

Det som blir omtalt i mediene som en vanvittig dyr logo – er ikke bare en logo. Når et stort selskap som for eksempel Norsk Tipping får et nytt logodesign, så er det ikke bare selve designet som koster, men heller hele prosessen og alt som kommer i tillegg.

Når et stort selskap bytter logo.

Dette er et eksempel på noe av prosessen et stort selskap skal igjennom ved et logobytte.

• X antall strategi- og idémøter
• Et stort team med forskjellige roller for utvikling av merkevaren
• Skissing
• Testing
• Undersøkelser
• Designelementer
• Fargevalg
• Slagord/tekst/budskap
• Nettside
• Applikasjoner
• Trykksaker
• Interne trykksaker/arbeidsklær
• Skilt/biler/reklameartikler

Store selskaper bruker mye ressurser på utvikling av ny logo fordi det er lønnsomt,
og om det ikke blir gjort skikkelig kan det by på problemer. Bedrifter i denne skalaen har høy eksponering og prisen de må betale for et svekket omdømme, kan bli vesentlig høyere enn for en godt utviklet design- og kommunikasjonsstrategi.

 

Så, hva koster en logo?

Som du nå forstår så kommer det an på prosessen og på hvor mye tid og penger bedriften er villig til å bruke for å komme til resultatet, nemlig; en ferdig logo som er klar til å brukes. Noe som avgjør prisen er:

• Informasjon fra kunde
• Antall involverte
• Faktorer å ta hensyn til (konkurrenter, marked, målgruppe)
• Research
• Idéutvikling
• Hvor mye tid/timer som brukes på hvert enkelt felt

For en ren logo trenger det ikke å koste så mye, og her kan du komme unna helt fra 7.500 kroner hos oss på våre designpakker.

For en slik pris har du selv en del tanker om hvordan logoen din skal være, gjerne med noen skisser/moodboards selv, en god forståelse for hvem målgruppen din er og hvilket marked du er i. Når du har gjort forarbeid som dette, gjør det at vi bruker mindre tid og vår tid prioriteres i hovedsak til det rent visuelle (skissing, ferdigstilling og eksportering).

Selv om vi som byrå liker å være med under hele prosessen for å forstå hvem dere er, hvem vi skal snakke til og hvordan vi skal kommunisere for å nå målgruppen – er det ikke alle som har verken behov eller budsjett til det. Og det er greit!

Det er forskjell på et lokalt rørleggerfirma og en bedrift som starter en ny anbudstjeneste og skal hevde seg nasjonalt med mange store konkurrenter.

Pris på logo vil ligge fra. 3.000 – 20.000,-.
Dette vil variere fra sted til sted, men i de aller fleste tilfeller vil du få en logo innenfor dette.

Logo eller grafisk profil?

Når det snakkes om logo, er det ofte at det menes grafisk profil. Vi har skrevet et innlegg om forskjellen på en logo og grafisk profil her. Kort fortalt så er en logo nettopp en logo. Logoen er selve symbolet som du ser på capser, penner, gensere og lignende. En grafisk profil er resten av designet som skal kommunisere logoen og bedriftens budskap og verdier. Dette inneholder flere gjenkjennbare trekk og som: designelementer, logo, fargeprofil, fontprofil, reklameartikler og andre ting som er vesentlig for den spesifikke bedriften. I tillegg er det også med en profilhåndbok som er selve oppskriften på hvordan den grafiske profilen skal brukes.

En grafisk profil vil normalt sett koste fra 20.000 – 50.000,- kroner.
Som tidligere så vil det også her variere fra sted til sted. Du vil i mange tilfeller betale vesentlig mer enn det – avhengig av størrelsen på prosjektet.

 

Hvordan kommer vi fram til prisen?

I de aller fleste tilfeller så vil prisen du får presentert være regnet på med utgangspunkt i forventet tidsbruk. Her regnes prosjektet ut i fra hvor mange timer det forventes vil bli brukt sammenlignet med tidligere lignende jobber.

En normal pris for designere vil ligge fra kr. 650 – 1.200 eks. mva per time.

Ønsker du fastpris på ferdig design, eller gi en ramme på antall timer – er dette noe som oftest lar seg gjøre hos de fleste byrå og frilansere.

 

Hvor mye bør du betale for bedriftslogo?

Dette kommer an på markedet du skal ut i. Hvor mye er det verdt for deg å ha en identitet som vekker noe i noen, og som gjør at noen husker logoen din? Har du konkurrenter som er flinke på markedsføring?

Vi vet at det å utarbeide en god visuell identitet gjør at bedriften står sterkere, kommuniserer bedre og fremstår mer profesjonell. Godt design er en investering for bedriften og viktig å bruke tid på.

 

Har du lyst til å se hva ditt prosjekt kan koste?

Vi har utviklet en priskalkulator som gir deg en god pekepinn på kostnad.
Det er helt uforpliktende, og du trenger ikke å snakke med oss med mindre du sender oss en melding.

Fredrik Sandbakken

Fredrik Sandbakken

Grafisk designer og innholdsprodusent.