Hva er egentlig en enkel nettside?

Erfaren leverandør av nettsider og logodesign

Vi får noen ganger spørsmål om hva en nettside koster. Gjerne spesifisert med at den skal være så enkel som mulig.

Dette kan være et vanskelig spørsmål å svare på, da alle har en forskjellig tolkning av ordet – alt er relativt. Likevel ønsker vi å svare på dette svaret så godt vi kan i denne artikkelen.

Så hva er en enkel nettside?

Skal den være enkel å redigere på egenhånd, ser den enkel ut eller betyr det lite innhold? Er det et helt enkelt digitalt visittkort, bloggfunksjonalitet eller mulighet for innlogging og brukeradministrering? Jo flere undersider, brukerregistreringer og skreddersydd funksjonalitet som er påkrevd, jo dyrere blir prosjektet.

Hva forventer du av nettsiden din?
Dette er greit å reflektere over. Hvorfor skal du ha ny nettside? Er det for å være tidsriktig, og at folk kan lese litt om deg på nett? Skal den bidra med økt salg? Oppsummert: Hvor viktig er nettsiden for din bedrift?

Hvorfor ønsker du en enkel nettside?
En Forbes-artikkel publisert i 2018, viste at 82% av oss gjør research på telefonen i forkant av kjøp i butikk. Ved online-kjøp er tallene trolig enda høyere. Vi liker å gjennomføre research i forkant av handler og gjøre oss trygge på leverandøren.

En innholdsrik nettside som er skikkelig gjennomført øker også sjansene for en god plassering i Google. Vi mener ikke at det er dumt å ha en enkel nettside – men det er viktig å reflektere om hvorfor, og hva dette betyr for deg. Det gamle uttrykket – å spare seg til fant gjelder enda.

Er enkel at du vil gjøre en mindre investering, men samtidig forventer at det skal generere mye salg – vil det i de fleste tilfeller være urealistisk.

Så nettsiden din skal koste 5.000,- og generere hundretusenvis, om ikke millioner i årlig salgsinntekter?

Fakta er at flere av konkurrentene dine, nesten uansett bransje, bruker fra noen titalls tusen til flere millioner i året på markedskommunikasjon og digital synlighet.

Om du har en god kundebase, og ser at bedriften går mer eller mindre av seg selv via fornøyde kunders anbefaling, ser vi at det å investere i en kompleks nettside ikke er en prioritet hos disse. For øyeblikket(!). Men om du forventer å øke salget, også via kontaktskjema, betraktelig via nettsiden, bør du vurdere en gang til vurdere om det er en enkel nettside du er på utkikk etter.

En enkel nettside pr vår definisjon:

• Du vet hvem kunden din er.
• Du vet hva du selger.
• Du har allerede bilder.
• Du har et godt utgangspunkt i tekst.

Om du er av denne typen, er det ikke noe problem å sette opp en enkel nettside. Her trengs det nemlig ikke en stor forprosess med research, idéutvekslinger og undersøkelser – for du vet allerede hva du skal ha. Du trenger bare noen til å sette det sammen på en skikkelig måte, som både presterer og ser bra ut.

Samtidig vil vi påpeke at dette gjelder kanskje i dag, men i morgen kan situasjonen være helt annerledes. På generelt grunnlag kan vi si at – ønsker du en stor markedsandel du kunne konkurrere på digitale flater.

Vårt rimeligste alternativ.

Vi tilbyr en svært rimelig løsning for de som ser for seg en enkel nettside. En énsides-landingsside hvor du kan skrive litt om bedriften, tjenester, kontaktinfo og vise frem noen bilder. Du vil ikke konkurrere med de markedsledende bedriftene i søkemotorer, men du vil nok prestere godt lokalt. Kanskje dukker du opp øverst – vi er nemlig svært gode på denne biten.

Nettsideløsningen er både veldig prisvennlig og enkel å sette opp. Vi baserer nettsiden på en mal vi allerede har laget, men du vil fortsatt få din egen vri med farger, fonter og eventuelt innlegging av logo.

Denne enkle nettsideløsningen har vi valgt å kalle Onepage. Den blir bygget opp i WordPress. En enkel, men god start som våre kunder finner helt passe som utgangspunkt i oppstartsårene. Den passer også fint i bransjer hvor det er svært lite marginer på driftsresultat, som mat- og serveringsbransjen.

Ettersom dine behov kanskje endrer seg, har vi laget løsningen for å kunne videreutvikles ved en senere anledning.

Flere undersider, flere referanser, tjenester eller skreddersydd funksjonalitet?

Kontakt oss i dag så finner vi ut av det sammen.

Thomas Holten Enstad

Thomas Holten Enstad

Webutvikler og innholdsprodusent. Ta gjerne kontakt!