Reklame- og mediebyrå i Gudbrandsdalen

Billig logo? Dette bør du tenke på

Et billig logodesign for den nystartede bedriften kan virke veldig fristende. Du har tross alt en del andre ting å bruke penger på i en oppstart enn en logo.

Det skorter ikke på tilbud om man er på utkikk etter billig logo, og etter et kjapt søk så finner vi opptil 10(!) logoforslag for bare litt i overkant av 2000 kr. Tilbudet går også ut om noen timer – så her gjelder det å slå til kjapt!

Det er ikke noe galt i å velge i å gå for et slikt tilbud, om du er klar over hva du får. Dette er ikke alltid like tydelig – så det kan være greit å lære seg litt hvordan en logo utformes og hva en logo skal gjøre for bedriften.

 

Hva skal en logo gjøre for bedriften?

• Være tidløs
• Representere og formidle bedriften
• Være skalerbar
• Fungere i svart/hvitt
• Lett å huske
• Være tilgjengelig i flere filtyper og i vektorgrafikk

Dette er helt grunnleggende ting som bør være på plass når du har fått din nye logo.
Feltet: Representere og formidle bedriften er spesielt viktig, og ikke minst noe av det som er mest tidkrevende når en bedriftslogo skal utformes. For å få til dette kreves det dialog med kunden, kunnskap om bedriften, research av marked/konkurrenter/målgruppe og mye skissing for å komme på den endelige resultatet.

 

Antall forslag

På norske nettsider som tilbyr billige logodesign blir prisen ofte forsvart med antall logoforslag.

Vi lager logo basert på deg, bedriften, målgruppe og marked. Med dette som grunnprinsipper trenger vi ikke å henge oss opp i hvor mange logoforslag vi skal levere – men heller at vi skal lage den rette logoen som skal representere din bedrift på best mulig måte. Vi opplever at våre kunder ikke ønsker vesentlige endringer på logoen vi presenterer. Endringene er i de aller fleste tilfeller ting som omhandler farge og størrelse på tekst/elementer.

Så..
Etter at vi nå har lært at det å lage bare 1 logoforslag i seg selv er mye arbeid – er det imponerende og produsere 5 – 10 unike forslag for en slik pris og fortsatt leve, betale skatt og drive butikk. En norsk grafisk designer vil i de fleste tilfeller ligge på en timepris fra kroner 650 – 1200 eks. mva per time.

La oss for moro skyld bryte det ned: Om vi tar utgangspunkt i hva en designer nederst i prissjiktet skal gjennom på en logopakke med 5 forskjellige logoforslag for kr. 2000.

• Fysisk-, Teams- eller telefonmøte for å bli kjent og gå igjennom prosjektet
• Sette seg inn i behov og preferanser
• Research og idéutvikling
• Skissing
• Ferdigstille 5 logoforslag
• Gjøre en liten endring på logoen du valgte
• Eksportere filer og overlevere

Med en pris på 650,- skal designeren gjennom hele denne prosessen og finne den rette logoen som representerer bedriften din på en best mulig måte på 3 timer.

 

Vektorfil

Når du skal ha en logo må du forsikre deg om at du får den i vektorgrafikk. Vektorgrafikk er en grafikk slik som piksler. I motsetning til piksler, så kan du med vektor skalere logoen akkurat slik du vil uten at den mister kvaliteten. En bedrift bruker logoen i mange forskjellige sammenhenger som i reklamebannere, fasadeskilt, penner, arbeidsklær og bil. Så at logoen kan skaleres til de forskjellige bruksarealene er veldig viktig.

De skjulte kostnadene ligger ofte nettopp på akkurat dette. Du får JPG og PNG fil. Dette er OK i mange tilfeller når det gjelder digital bruk. Men når det kommer til at logoen fysisk skal brukes på klær, klistremerker, visittkort o.l blir det et problem, og det ender ofte opp med noe som dette:

• Du må betale logodesigner for å få logoen tilpasset det du skal trykke på (en JPG/PNG med en annen oppløsning). Hver gang.
• Du må be logodesigner om å få vektorfilen (Dette kan fort bli dyrt).
• Du ender opp med at en annen designer må vektorisere filen på nytt (1500 – 2000 kr).

Lag logoen selv.

Som oftest lager ikke slike tilbydere logoen selv. Logoene som leveres er fra generatorer, som i bunn og grunn gjøres av datamaskinen eller selv ved klipp og lim.

Om du driver et bilverksted og kjøper en råbillig logopakke fra en slik leverandør så vil du få logo med: En bil + firmanavnet, En fastnøkkel + firmanavn, Et hjul + firmanavn og så videre.
Det blir med andre ord ikke veldig kreativt og veldig generisk. Dette klarer du helt fint selv. Gratis!

Det finnes mange gratis / lavpris logogeneratorer på nettet vi mener er like bra som alternativet vi snakker om. Her er kan du for eksempel bruke Canva eller Shopify sin logogenerator.

 

Vår rimeligste løsning

Hos oss kan du få logoen din fra kr. 7.500,- eks. mva. For denne prisen, vet du godt hva du er ute etter – og har gjort en del forarbeid selv og har gjerne noen skisser. Vi har satt sammen et par tilbud på logo og nettside, som er perfekt for de som vil starte et sted uten å måtte bruke for mye i starten. Våre pakker er bygget opp på akkurat samme system som våre mer high-end produkter, og kan enkelt utvides senere og i takt med inntjeningen på bedriften. Ta en titt på våre Designpakker her for å se om det er noe som passer for deg.

Fredrik Sandbakken

Fredrik Sandbakken

Grafisk designer og innholdsprodusent.