Billig logo? Dette bør du tenke på

Erfaren leverandør av nettsider og logodesign

Et rimelig logodesign kan virke veldig fristende for den nystartede bedriften. I en oppstart har man tross alt en del andre ting å bruke penger på, og det designmessige uttrykket blir ofte satt nederst på listen over prioriteringer.

Som designbyrå kan vi være helt transparente om en ting: det skorter ikke på tilbud når man er på utkikk etter en billig logo. Etter et kjapt søk så finner vi byråer som tilbyr inntil 10(!) logoforslag for litt i overkant av 2.000 kr. Tilbudet går også ut om noen timer – så her gjelder det å slå til kjapt!

Det er ikke noe galt i å gå for et slikt tilbud, om du er klar over hva du får. Det er ikke alltid like tydelig.

Derfor kan det være greit med et lynkurs på hvordan en logo utformes, hva du betaler for og hva den skal gjøre for bedriften. Så her kommer en oppsummering:

Hva skal en logo gjøre for bedriften?

• Være tidløs
• Representere og formidle bedriften
• Være skalerbar
• Fungere i svart/hvitt
• Lett å huske
• Være tilgjengelig i flere filtyper og vektorgrafikk

Dette er helt grunnleggende ting som bør være på plass når du har fått din nye logo.

Representere og formidle bedriften er spesielt viktig, og ikke minst noe av det som er mest tidkrevende når en bedriftslogo skal utformes. For å få til dette kreves det en god dialog med kunden, kunnskap om bedriften, informasjonsinnhenting av markedet/konkurrenter/målgruppe og deretter mye skissing og klargjøring for å få et godt resultat.

Når logoen blåses opp på en plakat eller varebil, vil eventuelle feil være svært synlige.

Antall forslag

På norske nettsider som tilbyr billige logodesign blir prisen ofte forsvart med antall logoforslag.

Vi lager logo basert på deg, bedriften, målgruppe og marked. Med dette som grunnprinsipper trenger vi ikke å henge oss opp i hvor mange logoforslag vi skal levere. Vi prioriterer heller  – men heller å lage den rette logoen som presenterer din bedrift på best mulig måte. Vi opplever at våre kunder ikke ønsker vesentlige endringer på skissene vi presenterer.

Endringene er i de aller fleste tilfeller ting som omhandler farge og størrelse på tekst/elementer.

Så…

Nå som det er etablert at selv ett enkelt logoforslag er mye arbeid, er det imponerende å produsere 5 – 10 unike forslag for en slik pris, og fortsatt kunne dekke timelønnen til designeren. Man skal også kunne leve, betale skatt og drive en sunn bedrift. En norsk grafisk designer vil i de fleste tilfeller ligge på en timepris fra 650,- til 1200,- eks. mva per time.

La oss for moro skyld bryte det ned

Om vi tar utgangspunkt i hva en designer nederst i prissjiktet skal gjennom på en logopakke med 5 forskjellige logoforslag for kr. 2000:

• Fysisk-, Teams- eller telefonmøte for å bli kjent med kunden og gå gjennom prosjektet
• Sette seg inn i behov og preferanser
• Research og idéutvikling
• Skissing
• Ferdigstille 5 logoforslag
• Gjøre en eller flere endringer på logoen du valgte
• Eksportere alle filtyper og overlevere produktet

Med en pris på 650,- skal designeren gjennom hele prosessen og finne logoen som presenterer bedriften din på en best mulig måte på 3 timer.

Hva er en vektorfil?

Når du skal ha en logo må du forsikre deg om at du får den i vektorgrafikk.

Vektorgrafikk er en grafikk, på samme måte som piksler. I motsetning til piksler, så kan du med vektor skalere logoen akkurat slik du vil uten at det reduserer kvaliteten. En bedrift bruker logoen i mange forskjellige sammenhenger, som reklamebannere, fasadeskilt, penner, arbeidsklær og bil. Så at logoen skal kunne skaleres til forskjellig bruk er veldig viktig.

Hos de rimeligste leverandørene finner man gjerne skjulte kostnader her. Du får som regel filtypen i JPG og PNG. Dette er OK i mange tilfeller når det gjelder digital bruk. Men når logoen skal brukes fysisk på klær, klistremerker, visittkort og annet reklamemateriell, dukker problemene opp. Man ender ofte opp med en prosess som ligner på dette:

• Du må betale logodesigner for å få logoen tilpasset det du skal trykke på, eksempelvis JPG/PNG med ulike oppløsninger, hver gang.
• Du må be logodesigner om å få vektorfilen (Dette kan fort bli dyrt).
• Du ender opp med at en annen designer må vektorisere filen på nytt (1500 – 2000 kr).

Lage logoen selv

Som oftest lager ikke slike tilbydere logoen selv. Logoene som leveres er fra generatorer, som i bunn og grunn gjøres av datamaskinen eller selv ved klipp og lim.

Om du driver et bilverksted og kjøper en råbillig logopakke fra en slik leverandør så vil du få logo med: En bil + firmanavnet, En fastnøkkel + firmanavn, Et hjul + firmanavn og så videre.
Det blir med andre ord ikke veldig kreativt og veldig generisk. Dette klarer du helt fint selv. Gratis!

Det finnes mange gratis / lavpris logogeneratorer på nettet vi mener er like bra som alternativet vi snakker om. Her er kan du for eksempel bruke Canva eller Shopify sin logogenerator.

Vår rimeligste løsning

Hos oss kan du få en skreddersydd logo for kr. 7.500,- eks. mva.

Til denne prisen kan du gjerne ha gjort noe forarbeid selv, som en skisse eller tanker om hvordan den skal se ut.

Ønsker du en lengre designprosess i forkant, så vil prisen justeres opp noe. Men da er man ikke langt unna prisen på en skreddersydd grafisk profil med designelementer, skrifttyper, farger og eksempel på bruk. Noe som hjelper mye i videre markedsføring, da man har noe konkret å forholde seg til.

Vi har satt sammen et par tilbud på logo og nettside, som er perfekt for de som vil starte et sted uten å måtte bruke for mye i starten.

Våre pakker er bygget opp på akkurat samme system som våre mer high-end produkter, og kan enkelt utvides senere i takt med din bedrifts behov.

Eksempelvis tilbyr vi logo og en enkel nettside/landingsside. Ta kontakt med oss for et godt tilbud.

Prøv gjerne også vår priskalkulator for å regne deg frem!

Fredrik Sandbakken

Fredrik Sandbakken

Grafisk designer og innholdsprodusent.